Yoga en balans

Op de foto zie je mij samen met mijn zoontje Stephano, op een mooie zonnige dag in het bos. De houding die we hier doen is de boomhouding. In het Sanskriet Vrksasana genaamd.

Balanshoudingen zijn een vast onderdeel van een yogales. Voor balanshoudingen moet je met je aandacht in het heden zijn. Je zult merken dat als je gedachten alle kanten op gaan het ook veel moeilijker is om in balans te blijven. Iedereen heeft het in zich om de juiste balans te vinden. Het enigste wat je daarvoor moet doen is je geest tot rust brengen, je aandacht richten en je ontspannen. Kinderen hebben dit van nature in zich tot het moment dat de omgeving en de maatschappij van alles van ze gaat verwachten. Op dat moment worden er als het ware bepaalde spanningsvelden om je heen gebouwd die je kunnen belemmeren om je eigen vrije ik te zijn. Hoe harder je hiertegen worstelt, des te meer spanning je opbouwt in je geest en je spieren. Deze spanning hoopt zich vaak jarenlang op waardoor je steeds verder wordt verwijderd van je eigen gevoel. Het gevolg is dat je letterlijk uit balans raakt en dat kun je terug voelen in bijvoorbeeld de balanshoudingen. De spanningsvelden die je larenlang om je heen hebt gebouwd kun je met yoga langzaam af laten brokkelen. Ik zeg expres langzaam omdat dit niet in een paar weekjes opgelost kan worden want dan zou yoga een soort van magisch tovermiddel zijn. De spanning zat er ook niet van de een op andere dag dus het loslaten van die spanning heeft ook tijd nodig. Neem die tijd en je zult zeer beslist beloond worden met een meer ontspannen lichaam en geest. Ten eerste is het van belang om naar je zelf te kijken zonder oordeel. Dus welke gedachten heb je? Hoe voel je je als je in een yogahouding staat? Hoe is mijn adem? Door dit soort zaken te observeren wordt je je zelf bewust van hoe je je voelt inclusief je eventuele spanningen, zonder daar op dat moment iets aan te willen veranderen. Wil je te snel iets veranderen dan heeft dat vaak een averechts effect. Je denkt  dan al snel ‘Ik kap ermee, want het lukt toch niet’. Dus om je uit de droom te helpen, yoga is geen middel om even snel weer in balans te komen, daar dien je de tijd voor te nemen. Wat zeker waar is dat je je na een yogales meer ontspannen kunt voelen en bijvoorbeeld beter kunt slapen maar de ware oorzaak van je spanningen zitten nog diep weggestopt. Ook kan het zijn dat je erg gefrustreerd raakt, er oud verdriet loskomt of dat je opeens boos of op een andere manier emotioneel reageert. Dat is op dat moment heel vervelend maar eigenlijk zijn deze gevoelens erg positief. Je zult dan misschien denken ‘Waarom is dit positief, ik ga toch naar yoga om mezelf heel snel weer lekker te voelen?’ Maar juist door dit soort gevoelens toe te laten, in plaats van ze nog verder weg te stoppen dan ze al zaten, zal je langzaamaan die jarenlange opgebouwde spanningsvelden los kunnen laten. Je ademhaling zal je hierbij begeleiden en daar wordt heel veel aandacht aan besteed in mijn lessen.  De adem en een gerichte blik zijn twee essentiële elementen bij een balanshouding. Je adem brengt je terug in het hier en nu en een geconcentreerde blik maakt je rustig. Stap iedere keer op je mat zonder bepaalde verwachtingen want de ene dag ben je meer in balans dan de andere, ook al doe je jaren aan yoga. Ikzelf doe nu zelf ruim 7 jaar aan yoga en oefen heel veel en toch zijn er dagen dat ook ik totaal uit balans ben. Dit overkomt iedereen. Raak dan niet gefrustreerd maar kijk ernaar zonder er iets van te vinden en accepteer het. Door de acceptatie valt er spanning van je af waardoor het de volgende keer weer beter kan gaan. Zo gaat dat in het leven, de ene keer ben je helemaal in balans en gaan de yogahoudingen je heel goed af en de andere keer heb je er gewoon wat meer moeite mee. Go with the flow!

De enige bomen die orkanen overleven, zijn bomen die diep geworteld zijn en de souplesse hebben om mee te buigen met de wind.

Dus als je denkt dat je na een paar keer yoga helemaal in balans ben, dan kan je bedrogen uitkomen. Maar neem de tijd om dit proces te ondergaan. En bedenk dat iedere dag weer anders is. Soms zijn er gewoon omstandigheden waarbij je even niet in balans bent, that’s life. Je hoeft niet altijd alleen maar zen te zijn, er mag ook ruimte zijn om jezelf een keer klote te voelen. Uit je gevoelens, en stop ze niet weg. Voel. En dat is wat je in mijn yogalessen leert. Je leert je eigen lichaam weer voelen, en ja dat kan soms ook wel confronterend zijn. Durf die confrontatie aan te gaan en je zult na verloop van tijd een mens zijn die het grootste deel van de tijd in balans is. Je kunt niet de oorzaken van stress wegnemen maar wel de manier veranderen hoe je daar mee omgaat, en daar help ik je graag bij. Zelf ben ik ook door een bepaald proces gegaan dus ik weet hoe moeilijk het soms kan zijn. Stel je open, neem de weg die yoga heet, en verwonder je over de vele positieve veranderingen die voor je weggelegd  zijn.

Namasté

Kijk voor meer informatie over mijn lessen op www.yogastudioinfinity.nl of bel geheel vrijblijvend voor informatie naar Wilhelmina 0629512329

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Informatie over yoga, pilates, gezonde voeding en hoe je je lichaam en geest optimaal in balans brengt.

U bent met succes ingeschreven!!